Ontdek het clavichord, de Perzische santoor en de kunst van het neoklassiek componeren
Over dit concert
Een Piano Biënnale kan niet zonder een workshop annex presentatie. Vandaag geven daarom Matteo Myderwyk, Pieter-Jan Belder en Rembrandt Frerichs inzicht in respectievelijk het neoklassiek componeren, het clavichord en de Perzische santoor. Rembrandt Frerichs sluit ook de avond af met een sfeervol late night concert. Elke presentatie duurt ca. 20 minuten.
Het clavichord wordt nu beschouwd als een voorloper van de piano, maar was in de zeventiende en achttiende eeuw naast het klavecimbel het belangrijkste toetsinstrument. Door de bescheiden omvang en de zachte klank was het instrument vooral voor huiskamergebruik. Pieter-Jan Belder kent het instrument, waarvoor onder anderen Carl Philipp Emanuel Bach werk schreef, als geen ander en geeft een heldere inleiding op het instrument dat hij zondag tijdens een soloconcert bespeelt.
Rembrandt Frerichs heeft een zwak voor bijzondere historische instrumenten. Zo stuitte de Nederlandse (jazz-)pianist ook op de Perzische santoor. Dit oudste nog bestaande toetsinstrument komt al voor in Assyrische en Babylonische afbeeldingen van zo’n zevenhonderd jaar voor Christus. Rembrandt Frerichs demonstreert de bijzondere klank en speelwijze van dit instrument dat wel iets weg heeft van de huidige cimbalom.
programma
Credits
Rembrandt Frerichs, Perzische santoor
Matteo Myderwyk, neoklassiek componeren