Over dit concert
Erik Satie een neoklassieke componist noemen is voor Thomas Beijer zoiets als vloeken in de kerk. De Nederlandse pianist, schrijver, illustrator, componist en wat al niet, brengt liever de bijzonderheid en aan gekte grenzende vooruitstrevendheid van de zonderlinge Fransman voor het voetlicht. In een voorstelling met eigen animaties van Thomas Beijer komt de absurdist en Dadaïst die Satie eigenlijk vooral was, tot leven.
Wie nu Erik Satie noemt, denkt meteen aan zijn alomtegenwoordige Gymnopédies en Gnossiènnes, maar zelfs die werken waren eigenlijk bedoeld als een parodie, een grap welhaast. Satie nam doorlopend een loopje met alles en iedereen, ontkrachtte zijn eigen denkbeelden met hetzelfde gemak als waarmee hij ze aannam en werd zo het boegbeeld van de Franse avant-garde van de eerste decennia van de twintigste eeuw.
En dat is precies wat Thomas Beijer zo aanspreekt in Satie. Logisch, want Beijer is zelf net zo’n tegendraads denker, musicus en componist. De man die in 2022 werd onderscheiden met de Nederlandse Muziekprijs heeft inmiddels ook naam gemaakt als schrijver en illustrator. Het maakt deze voorstelling met eigen animaties tot een eerbetoon van de ene uomo universalis aan de andere.